Gebedsbrief juli 2023

Afrika, geloven heeft een prijskaartje

De ontwikkelingen in Afrika zijn zowel inspirerend als dramatisch. De kerk groeit razendsnel, maar tegelijkertijd heeft geloven hier een hoge prijs. Extremistische groepen gebruiken bruut geweld om christenen te verdrijven. Van de 50 landen op de lijst Christenvervolging liggen er 20 in Afrika. Christenen in landen als C.A.R., Congo en Soedan hebben dagelijks te maken met geweld, ontvoering, verkrachting. Nigeria kent wereldwijd de meeste christenen die werden vermoord vanwege hun geloof.

“Nooit vergeet ik de dag dat Boko Haram mijn dorp overviel”, vertelt de 20-jarige Ayuba. Hij rende voor zijn leven en kon wegkomen. Toen hij terugkwam herkende hij het lichaam van zijn vader op de grond, onthoofd omdat hij christen was. De haat die Ayuba voelde, dreigde zijn geloof te verdringen. Hij was vastbesloten wraak te nemen. Totdat hij via een trauma centrum hulp vond. “Ik heb leren vergeven”.

Veel gelovigen zijn op de vlucht geslagen en proberen op andere plekken in het land een nieuw leven op te bouwen, ook in landen waar christendom de hoofdreligie is. Velen lopen trauma’s op door het geweld. Bekeerlingen vanuit een islamitische of traditionele achtergrond staan onder grote druk van familie om hun geloof af te zweren.

• Bid voor Ayuba uit Nigeria, die zwaar getraumatiseerd raakte

• Zakia’s man uit de C.A.R. werd vermoord door Fulani herders

• Bid voor de, vaak zwakke, regeringen, dat ze al hun burgers op gelijke wijze beschermen

Bron: Open Doors