Gebedsbrief september: India en anti-bekeringswetten

India kent wettelijk godsdienstvrijheid, maar het leven voor christenen is zwaar in sommige deelstaten. De Hindutva-ideologie, die zegt dat religieuze minderheden buitenlandse wortels hebben en moeten worden verdreven, is erg in opmars. Een echte Indiër is hindoe volgens deze leer. Steeds meer staten voeren anti-bekeringswetten in om te voorkomen dat hindoes zich onder dwang tot andere religies bekeren. In de praktijk worden deze wetten echter misbruikt om christenen lastig te vallen.

Langdurige spanningen in Manipur kwamen in mei tot een bloedige uitbarsting toen de deelstaat besloot de Meitei (hindoes) meer rechten te geven en de Kuki (christenen) van hun voorouderlijk land te zetten. De onrust bereikte recent een nieuw dieptepunt bij een massale rouwceremonie voor de dodelijke slachtoffers van het geweld. Door het geweld zijn 124 mensen omgekomen, 4.500 gebouwen en huizen verwoest en vierhonderd kerken. Circa 50.000 inwoners zijn op de vlucht geslagen.

De spanning voedt de onrust in het noordoosten van India. In de regio vinden tal van vijandelijkheden plaats tegen christenen. Ze leven in grote angst over wat hen te wachten staat aan nieuw geweld, aanslagen en moorden. Extreme hindoes maken misbruik van de onrust en trainen jongeren om wapens te gebruiken. Van vredesbesprekingen tussen religieuze gemeenschappen lijkt geen sprake.

• Bid voor de christenen, speciaal voor de kerkleiders, dat God hen beschermd en bemoedigd om stand te houden

• Ook een kleine groep van circa 1.500 christelijke Rohingya, gevlucht uit Myanmar, wordt ernstig bedreigd en heeft dringend gebed nodig

Bron: Open Doors

.